Sonntag, 21. Dezember 2014

10th Shanghai Biennale: Social Factory


Wir hatten uns fest vorgenommen, alle zusammen zur Biennale zu fahren aber dann: Titus musste an seinen applications für die Universitäten arbeiten, Nikes Freundin Nicole, die seit dem Sommer eine Boarding School in den USA besucht, war als Überraschungsbesuch angesagt und Alex hatte eine Telefonkonferenz. Also sind Sabine und ich alleine zur Power Station of Art gefahren, wo die Biennale  auch diese Mal wieder stattfand.

Das Thema der diesjährigen Biennale:


“Firstly, it is a reflection of transformations in society especially in academia, visual art, and culture from the pre-industrial, through the industrial and post-industrial eras. Secondly, the theme is a response to the greatest issue of modernity and modernization: how do we produce ‘the social’, and how do we construct or reconstruct society? If society is a factory, then what kind of brand do its members represent?
The ‘social factory’ works at these two levels, inspiring us to reflect on how our industrialized and modernized society influences culture. This boundless factory is a threat to continued subjectivity as everyday life is now the object of public scrutiny, distorted and exaggerated at will until it becomes the most important new frontier in contemporary technology, the economy and life; until it appears to exert a profound influence on culture. The question is how our culture will change in a digital age where the creative power of mankind has been unleashed.

How have our answers to this questions changed since social interaction itself becomes increasingly inscribed into and captured by technology? When social processes become automatized through algorithms, just as manual work previously, at the beginning of industrialization? An artistic discussion of the ‘Social Factory’ also gains greater relevance by being based in such a post-industrial urban center of breakneck development as Shanghai. (Anselm Franke)

The Organizing Committee of the Shanghai Biennale is pleased to announce that after careful consideration of numerous candidates by the Shanghai Biennale Academic Committee, Mr. Anselm Franke has been selected to work as the chief curator for the 10th Shanghai Biennale.
Anselm Franke is a curator and writer based in Berlin. He is Head of Visual Art and Film at the Haus der Kulturen der Welt. In 2012, he curated the Taipei Biennial, Modern Monsters / Death and Life of Fiction. His project Animism was presented in Antwerp, Bern, Vienna, Berlin, New York, Shenzhen, Seoul and Beirut in various collaborations from 2010 to 2014. At the Haus der Kulturen der Welt, he co-curated The Whole Earth. California and the Disappearance of the Outside (with Diedrich Diederichsen), and After Year Zero. Geographies of Collaboration (both 2013). 
So, wie sich dieser Text anhört, so war die Biennale, extrem schwierig und sehr kopflastig. Trotzdem war es interessant dort gewesen zu sein und einen ersten Eindruck bekommen zu haben, aber als Nachmittagsunterhaltung  war sie nicht geeignet, im Gegensatz zur vorigen Biennale, die wirklich „schön“ war.
Hier einige wenige Eindrücke:



 



















Dieses Bild liebe ich besonders. Es ist nicht nur niedlich sondern zeigt auch die Welten, die im Kopf überwunden werden müssen. Leider habe ich vergessen, den Text zu fotografieren.

Abends waren wir bei  holländischen Freunden eingeladen. Das war sehr nett. Da ich die Töchter, Femke und Merel, im Sommer in Cuxhaven besser kennengelernt hatte, war man sich doch sehr vertraut. Bei Merel muss ich immer daran denken, dass ich mit ihr doch englisch sprechen muss.

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